Odpověď na otázku: Kdy budou auta jezdit bez řidiče? není v současné době schopen nikdo relevantně vyřknout. Zásadním důvodem totiž není jen samotná technologie autonomních vozidel.
Argumenty pro nejčastější tvrzení, že masové využití produkčních, sériově vyráběných autonomních vozidel je vzdáleno minimálně v horizontu 15 – 20 let.
TECHNOLOGIE
Jedním z milníků bylo auto, které bylo schopno „samo“ (myšleno bez řidiče, protože jinak bylo pod dohledem celého týmu lidí) dojet z italské Parmy až do čínské Šanghaje na výstavu Expo (cca 13 000 km). Tento test uskutečnila v roce 2010 italská univerzita a vybrala si k tomu navíc elektrickou dodávku. Za osm let celosvětového intenzivního výzkumu do dnešního dne pochopitelně technologie výrazně pokročila, přesto je ještě mnoho překážek na cestě k tomu, že nebudeme muset vůbec řídit.
V současnosti se úspěšnost algoritmů pohybuje kolem 95 – 99 %, což se laikovi jeví jako super výsledek. Ale právě v těch „detailech“ 1-5% se skrývá to nejtěžší – KRIZOVÉ SITUACE – co má auto udělat, když do cesty vstoupilo dítě, nalevo je zastávka tramvaje plná lidí a vpravo je chodník a domy. Má auto porazit dítě? Nebo zabít 4 lidi na zastávce? Nebo ohrozit život majitele auta při nárazu do baráku? Řešení zabere ještě mnoho času.
Vyřešit a standardizovat komunikaci mezi vozidly a mezi vozidlem a infrastrukturou. Jak to asi půjde rychle, když vidíme, jak velký je v ČR problém přechod na elektronickou dálniční známku nebo nastavit semafory tak, aby blikala zelená dříve, než skočí na oranžovou, jak funguje informační systém na dálnicích apod., kdo bude financovat změnu infrastruktury?
Zajištění bezpečnosti dat a přenášení informací jistě nebude jednoduchou záležitostí.
V současné době automobilky teprve plánují a zahajují výstavbu polygonů pro testování a vývoj těchto technologií v masovém měřítku. Doteď to byl tak trochu „underground“ (můj osobní subjektivní názor na stav vývoje).
Není to tedy pouze o tom vyrobit auto, které na základě čidel vidí, kde je silnice a kudy má jet – to již dnes umí skoro každá automobilka a další subjekty jako Google nebo Uber. VŠE ALE POUZE VE FÁZI TESTOVACÍHO PROVOZU! Včetně Tesly – všichni majitelé podepisují prohlášení o tom, že se vlastně stávají testovacími jezdci.
LEGISLATIVA a odpovědnost za škodu
Možná největší překážka zavedení masové produkce autonomních vozidel. Kdo bude odpovědný za bouračku v dobách, než bude dosaženo „VIZE NULA“ – neboli vize světa bez automobilových nehod. Tato vize není nereálná, ale rozhodně bude mít postupný a dlouhodobý nástup od snížení počtu obětí na nulu přes pokles počtu zranění až po vymizení dopravních nehod úplně.
Příměr: Legislativní řešení automatického systému tísňového volání eCall, které se dnes stalo povinnou součástí všech nových vozidel, trvalo 10 let. …. a to je jen krabička, která sama v případě nehody zavolá na linku 112!!! Jeho fungování v praxi odstartuje právě v dubnu 2018.
Nebo skutečnost, jak dlouho se v ČR připravuje novelizace a generální rekonstrukce zákona č. 361/2000 Sb. – pravidla silničního provozu (dle našich osobních zkušeností z mnoha jednání na Ministerstvu dopravy, Ministerstvu vnitra, Autoklubu ČR a dalších organizací minimálně již od roku 2008!). A teď si představme legislativní shodu zemí EU, celé Evropy a dalšího světa v době, kdy máme rozdílná pravidla i v tom, jak blikat nebo neblikat na kruhovém objezdu.
SPOLEČENSKÉ FAKTORY
Vozidlo je „šperk“, hračka i symbol společenského postavení. Bude se lidstvo vůbec chtít vzdát těchto „hodnot“? Budou mít autonomní auto jen ti nejbohatší jako výraz postavení? Zpočátku určitě ano, ale rozroste se tento trend masově? K čemu potřebuji na cestu do Kauflandu nebo na chatu jednou za týden autonomní auto? Budeme auta vlastnit nebo je budeme sdílet a přijedou k nám sama jako taxík na zavolání, nebude auto jenom služba? Takových otázek je mnoho a jistě se nevyřeší během pěti let. VŮBEC NENÍ JISTÉ, ŽE SE AUTONOMNÍ AUTA PROSADÍ.
Jak bude fungovat doprava, kde bude 30% autonomních vozidel jednajících racionálně naprosto podle zásad, 65% normálních a chybujících řidičů a 5% magorů riskujících a jednajících naprosto v rozporu s autonomními vozidly – po celou tuto dobu BUDEME MY MÍT ŘIDIČE STÁLE CO UČIT!
Velká skupina řidičů, kteří budou ještě dlouho potřebovat naši výuku a trénink je???
Mezi prvními autonomními vozidly asi nebudou sanitky, hasičská ani policejní vozidla!!!
Autonomní provoz dle všech odborných diskuzí a výzkumu začne nejdříve na dálnicích, pak v aglomeracích měst. Stále ale také budeme jezdit po jiných silnicích a budeme muset řídit!
Jistě je mnoho dalších argumentů, které nás vedou k přesvědčení, že řidič ještě NENÍ „vymírající druh“ a Polygon v Hradci Králové bude mít v horizontu nadcházejících 20 let dost zákazníků, kteří si váží svého zdraví a chtějí se vracet ze svých cest ke svým blízkým. Přestože se již dnes do vozidel dostávají pomocníčci jako infračervená čidla, digitální kamery a radary, hrozí nová nebezpečí. Někteří řidiči na ně přespříliš spoléhají nebo jsou díky jejich pomoci méně pozorní. Stejně jako se mění technika, mění se i příčiny vedoucí k nehodě, na něž my na našich kurzech reagujeme vývojem nových tréninkových cviků a postupů.
Navíc jsme přesvědčeni, že i kdyby se naplnily nejoptimističtější prognózy a silniční dopravu by ovládly stroje bez řidiče, bude mnoho lidí, kteří se na našem polygonu budou chtít svézt s konvenčním vozidlem pro radost a pro zábavu. A možná jich bude více než těch, kteří se v dnešní době mají chuť vzdělávat.